De Geschiedenis
Begint in 1926
De Maarten werd in 1980 door de Fam. van Duuren gekocht, waarmee een einde kwam aan een lig periode van 5 jaar. De vorige eigenaar, de heer Bekkema uit Epe, een verwoede verzamelaar van allerlei stoomattributen, had de boot wel weten te behouden van de sloop maar had door zijn vele stoomhobby’s niet de gelegenheid de boot varend te houden.
De geschiedenis van deze stoomsleepboot begint in 1926 als bouwnummer 158 haar bestaan bij N.V. scheepswerf Gebrs. v.d. Werf te Deest (Gld.), al waar zij voor rekening van de gebroeders Cornelis Hendrikus & Adriaan Bos wordt gebouwd onder de naam Cor Adri. Later is het schip naar Amsterdam verkocht en voer zij daar als havensleper op het IJ en de Zaan. Na een stillegperiode is de boot naar Duisburg verkocht en kreeg toen de naam Luise. Een aantal jaren is er in de havenbekkens van het Ruhrgebied volop gesleept met de vele sleepschepen. Terug gekeerd in Nederland werd de naam veranderd in Ido 2 met als thuishaven Hendrik Ido Ambacht. Vandaaruit werd er nog incidenteel sleepwerk verricht en stoom geleverd aan omliggende bedrijven.
Dit leek toen het einde te gaan worden van de voormalige Cor Adri, een einde zoals helaas zoveel stoomboten is overkomen. Totdat de boot bij de sloperij opnieuw werd ontdekt en wel door de heer D.L.H. Smit uit Kinderdijk, de toenmalige directeur van I.H.C Holland die, enthousiast was geworden door het opknappen van de Volharding 1 t.b.v. Museum Prins Hendrik, zelf ook op zoek ging naar een stoomboot.
Zo belande de Ido II in Kinderdijk bij Fam. Smit, wat volgens zeggen van de huidige eigenaar Henk van Duuren nog steeds het beste is wat zijn boot is overkomen. De familie Smit heeft namelijk kosten nog moeite gespaard om de boot weer in de oude staat te brengen, wat uiteindelijk de redding van deze prachtige stoomsleper is geworden. Want volgens Henk van Duuren was de boot toen hij haar kocht nagenoeg vaarklaar ondanks het feit dat na de verkoop door de familie Smit in 1975 zij stil had gelegen. Slechts de schoorsteen bleek in 1980 te moeten worden vernieuwd, hetgeen gebeurde in Lemmer, waar van Duuren een plaatsje had gevonden aan de Turfkade bij van Brug’s machinefabriek van de heer Sjoerd van Brug.
De Stichting Stoomsleepboot Maarten laat haar stoomketel altijd keuren door Lloyds Register Energy. De keuringen voor het Communautair Binnenvaart Certificaat als dag-passagierschip worden uitgevoerd door Lloyds Register Marine.